Pages

Sunday, September 29, 2002

Propaganda

Mass media a propaganda Srodki propagandy
Naleza do nich stereotyp, mit, plotka i kamuflaz.

Zasady propagandy


     Zasady te określają,
jak powinno przebiegać stosowanie środków propagandy. Jedne
z nich podkreślają rozumienie treści propagandowych, inne
zaś akcentują stronę perswazyjną tych treści.



  1. Zasada zrozumiałości, która zobowiązuje
    do klarowności i prostoty języka.

  2. Zasada stopniowania, dozowania, nazywana
    "taktyką małych kroków" albo "metodą salami" - propaganda
    jest wsączona w świadomość jednostki lub społeczeństwa.


  3. Zasada wiarygodności, zgodności treści
    z wiedzą społeczeństwa.

  4. Zasada wzbudzania emocji, nawiązywania
    do tematów i faktów rozniecających w społeczeństwie odpowiednie
    emocje.

  5. Zasada powszechności działań.

  6. Zasada rzekomej oczywistości.

  7. Zasada niestawiania kropki nad "i".

  8. Zasada atrakcyjności.


  9. Zasada aktualności.


Techniki propagandy



  1. Technika powtarzania, aby treści przekonały
    adresatów i zapadły głęboko w pamięć.

  2. Technika przemilczania, eliminowanie
    liczących się idei, zjawisk, faktów, wartości.


  3. Technika selekcji, stronnicze eliminowanie
    treści prowadzące do skompromitowania przeciwnika ideowego
    lub politycznego.

  4. Technika nadmiernego uogólniania, rozpowszechniania
    mitów, np.: "Wszyscy Polacy są tacy", "powszechnie wiadomo".

  5. Technika autorytetu - ktoś wypowiada
    się, nie mając kompetencji w tej dziedzinie, aby potwierdzić
    treść propagandową.

  6. Techniki manipulacji:

      fragmentacja,
    wybiórcze ukazywanie obrazu rzeczywistości, pomijanie pewnych
    treści, a eksponowanie tych, na których zależy dysponentom
    manipulacji - prowadzi to do dezorientacji społeczeństwa;


      integracja,
    zaskarbienie u adresata manipulacji względów to tzw. "wazeliniarz".
    Są jeszcze znane w propagandzie manipulatorskiej takie techniki,
    jak: natychmiastowości w informowaniu czy sugestii, oraz
    technika manipulowania za pośrednictwem podświadomości.



    Szczególną siłę oddziaływania w propagandzie wykazują systemy
    manipulowania:

      system
    dezintegracji społeczeństwa,

      system
    kreowania wroga,

      system
    zatrucia informacyjnego,

      system
    S-M-S (sensacja, muzyka, seks).

    Wraz z rozwojem mass mediów zwiększa się ilość i zakres
    stosowanych w propagandzie mechanizmów, środków, technik
    i systemów. Są one nieustannie doskonalone i tym bardziej
    zagrażają wychowaniu.



Zofia Kubińska

nowe państwo

07_2002_rozmowa



- Golym okiem widac jeszcze inne patologie: brak tego, co Amerykanie nazywaja kapitalem spolecznym, a ponadto korupcje, przestepczosc, rozklad rodziny i panstwa. Czy to efekt utraty tozsamosci?




- Z ta nasza tozsamoscia narodowa jest tak, jakby na srodku dosc ruchliwej drogi wyroslo nam duze drzewo, wok�l kt�rego zdarzaja sie coraz czesciej wypadki samochodowe. Badacze zastanawiaja sie, czy sa one spowodowane wiekiem, plcia, nietrzezwoscia kierowc�w, nie dostrzegaja jednak tego roslego i klopotliwego drzewa. Czyli zanizonej samooceny Polak�w.



- Jakie sa konsekwencje spoleczne negatywnego autostereotypu?



- Po pierwsze, ludzie o zanizonej samoocenie bardzo malo od siebie wymagaja, po drugie - nie maja w sobie dosc motywacji do aktywnosci, do odnoszenia sukcesu. Zanizona samoocena wlasciwie paralizuje sensowne dzialanie, moze nawet prowadzic do agresji wobec innych. A wiec to nie nacjonalizm i ksenofobia sprawiaja, ze na przyklad w stosunku do Cygan�w naszych postaw nie cechuje tolerancja. Przyczyna zaburzen w relacjach z innymi jest przede wszystkim wlasnie zanizona samoocena. Jesli chcemy poprawiac czy zmieniac nasz stosunek do obcych, to postawmy trafnie diagnoze. Nie obnizajmy poczucia wlasnej wartosci, lecz





Dlatego cz�� naszych elit ustawicznie podkre�la, �e mamy przypomina� sobie o ciemnych kartach w�asnej historii, pami�ta� o b��dach i przewinach wobec wszystkich narod�w wok� siebie, a nawet wobec ca�ego �wiata, �e nie wypada nadmiernie akcentowa� w�asnych sukces�w czy dokona�. Po co? �atwiej rz�dzi si� lud�mi o niskim poczuciu w�asnej warto�ci - nimi �atwiej manipulowa�.




- Elity ponosz� ogromn� odpowiedzialno�� za to, �e po trzynastu latach od odzyskania niepodleg�o�ci wci�� trwa sp�r, czy pozytywnym dziedzictwem polskiej to�samo�ci narodowej s� Czterej pancerni i pies, czy bohaterowie Armii Krajowej. W kulturze masowej brak �ladu uwiecznienia czyn�w takich ludzi, jak chocia�by rotmistrz Pilecki czy genera� Fieldorf. Telewizja publiczna karmi nas natomiast nieustannie Klossem na zmian� z Szarikiem. Skoro nie sko�czy� si� sp�r, to nie sko�czy�a si� r�wnie� pewna dwoisto�� naszych wzorc�w, norm, warto�ci, sprzecznych ze sob�. Mamy bowiem do czynienia z r�wnouprawnieniem rozmaitych, wzajemnie wykluczaj�cych si� postaw. Przecie� dzi� bohaterowie solidarno�ciowego podziemia s� stawiani w jednym szeregu z oportunistami z PZPR. Postawy patriotycznej nie da si� budowa� na takim r�wnouprawnieniu.

środki manipulacji

informacyjny serwis szperacza = dobra [nowina.pl] Wyr�znia sie nastepujace grupy mechanizm�w manipulacji: srodki, techniki oraz systemy manipulacji.
Do podstawowych srodk�w manipulacji zaliczamy: stereotyp, mit, plotke, kamuflaz. Stereotyp jest skr�towym i uproszczonym obrazem rzeczywistosci, funkcjonujacym w swiadomosci spolecznej. Jest on nosnikiem kultury, buduje opinie i integruje spoleczenstwo. Jednoczesnie jednak stereotyp zaweza myslenie, prowadzi do uprzedzen i niecheci. Te negatywne cechy sprawiaja, ze stereotyp jest najbardziej funkcjonalnym elementem manipulowania w srodkach masowego przekazu.

Sunday, September 8, 2002

Alissa Zinovievna Rosenbaum

The Rand Transcript
Alissa Zinovievna Rosenbaum, born in 1905, entered the university on 2 October 1921 and graduated from the Social Pedagogical Division of the Faculty (or College) of the Social Sciences of Leningrad State University. This three-year course of the obshchestvenno - pedagogicheskoe otdelenie (Department of Social Pedagogy) was part of the new social science curriculum at the university, which had united the existing schools of history, philology, and law. The integration of the historical and philosophical disciplines sought to prepare students for careers as social science educators.